Práci přes inzerát najdou snáze prodavači, lidé s maturitou a uchazeči z Prahy

Nejčastější profesí, kterou zaměstnavatelé hledají pomocí reklamy, jsou „provozovatelé prodejen a prodavači“. Ukazuje to analýza Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV).

Během šetření NÚV firmy či instituce zveřejnily v denním tisku a na internetu celkem 932 inzerátů, ve kterých sháněly právě lidi do obchodů.

Nabídky míst v prodejnách tak tvořily 8,2 % všech inzerátů. Pokud bychom sledovali vypsané pozice pouze na internetu, zde se prodavači a provozovatelé prodejen objevily v 10 % inzerátů.

Na druhém místě je „obsluha zařízení na zpracování kovů a jiných materiálů“. Těchto nabídek práce se na internetu a v tisku objevilo 624, a jednalo se tedy o 5,5 % zveřejněných inzerátů.

V necelých pěti procentech inzerátů byli poptáváni také „technici ve fyzikálních a průmyslových oborech“ a „pracovníci informačních služeb“.

 

Přehled nejčetnějších profesních tříd CZ-ISCO v inzertní nabídce zaměstnání v roce 2016

Zdroj: NÚV

 

„Z celkových 11 388 inzerátů nabízejících zaměstnání bylo odvětví, v němž společnost působí, uvedeno v 6 606 případech, tj. v 58 % inzerátů,“ uvádějí autoři. Odvětví inzerující firmy bylo zmíněné hlavně v inzerátech na internetu (v 75 % případů). V tisku to naopak bylo jen v 17,5 % inzerátů.

„V největší míře inzerát podávaly firmy zaměřené na obchod, opravu motorových vozidel a spotřebního zboží, které tvořily 13,4 % všech inzerátů. Druhým nejčastěji se vyskytujícím odvětvím, které tvořilo 8,3 % všech inzerátů, byla doprava, skladování, pošta a telekomunikace. Následuje oblast pohostinství a ubytování,“ upřesňuje NÚV.

Pražané a uchazeči s maturitou ve výhodě

Nejvíce volných pozic bylo vypsaných v Praze, ta byla jakožto region případného pracoviště uvedena v 38 % všech inzerátů. Na Jihomoravský kraj připadalo 10,8 % nabídek a na Středočeský pak 9,3 % míst. Na druhou stranu, nejmenší množství inzerátů se orientovalo na Karlovarský kraj (1,3 %),

Nabídku práce v zahraničí obsahovalo 126 inzerátů – nejčastěji v Itálii (56 inzerátů) a v Rakousku (31 inzerátů).

Vysokoškolské vzdělání požadovalo po uchazečích jen 15 % firem. Nejčastější podmínkou byla maturita (ve 34 % případů), vyučené odborníky hledalo 29 % inzerentů.

Jaký druh a typ pracovního poměru firmy nabízejí?

O jaký druh pracovního poměru se jedná, zjistí uchazeči častěji na internetu. Zde tuto informaci najdou v 84 % všech inzerátů, zatímco v denním tisku jen v 31 % případů.

Jednoznačně nejčastěji hledají firmy zaměstnance na hlavní pracovní poměr – ve 44 % všech případů. Práci na vedlejší pracovní poměr (DPP či DPČ) nebo na živnostenský list inzerovali ve 14 %. V desetině inzerátů byla také možná volba mezi hlavním a vedlejším pracovním poměrem.

„V případě práce na hlavní pracovní poměr byla v inzertní nabídce zaměstnání nabízena především práce na dobu neurčitou (44 % inzerátů) a ve výrazně menší míře pak také práce na dobu určitou (22 % inzerátů). V případě práce na vedlejší pracovní poměr či živnostenský list pak byla naopak nabízena zejména práce na dobu určitou (44 % inzerátů) a pouze okrajově také práce na dobu neurčitou (8 % inzerátů),“ doplňují autoři.

Inzeráty monitoroval NÚV v listopadu 2016. V rámci denního tisku sledoval nabídky v regionálních denících, regionálních variantách deníku Metro, v denících Annonce a Avízo a v Hospodářských novinách. Na internetu sbíral data z portálu www.prace.cz.

 

Přečtěte si další aktuality:

Nezaměstnanost čerstvých absolventů klesá. Nová statistika

Zemědělci rychle stárnou a mladí chybí. Zachrání je roboti?

Kolik přibude v Česku zedníků? Aktuálně by studenti vykryli jen 44 % volných míst

Kdo nejčastěji opouští firmy v ČR: Mladí a vyučení lidé

 

Napište nám

Naše projekty

Učíme firmy, jak nabírat, hodnotit a dál rozvíjet zaměstnance

Motivace 8000

Zajišťujeme krajům informace o žácích tamních středních škol

VVPO

Vyvíjíme software, který vám usnadní hodnocení zaměstnanců

Talent management